In gesprek met...

In gesprek met Jaap

Jaap is de directeur-eigenaar van Archipunt. In deze tijd, waarin het gros van de honderd medewerkers vanuit huis werkt, geen makkelijke rol. Voor iedereen vraagt thuiswerken aanpassing. Dat is voor Jaap niet anders.

Hij is gewend om dagelijks een rondje te doen met de krant in zijn hand en daarbij iedereen even te spreken of te zien. Op die manier houdt hij voeling met de mensen en de sfeer binnen het bedrijf en de teams. Dat kan nu natuurlijk niet. In plaats van het dagelijkse rondje neemt hij nu af en toe deel aan hang-outbijeenkomsten van de teams. Daarnaast speelt ouderwetse e-mail een belangrijke rol. “Ontwikkelingen die nog niet zo vastomlijnd zijn, zou je normaal eerder informeel delen met elkaar. Maar dat informele is nu lastig, dus houd ik mensen op de hoogte via e-mail.”

“Het is goed om te zien dat het werken-op-afstand eigenlijk door iedereen goed wordt opgepakt.” Archipunt heeft haar digitale werkomgeving goed op orde en mensen weten wat ze te doen hebben. “We zijn zelfs op afstand bezig met een ISO-9001 certificering en dat loopt eigenlijk net zo door zoals was gepland. Dat zegt iets over hoe we georganiseerd zijn”, stelt hij.

Pieken en dalen

Archipunt doet veel werk in het aardbevingsdossier. Door de maatschappelijke en politieke gevoeligheid ligt dat proces geregeld even stil. “We zijn gewend aan een werkveld waarin het werk met grote pieken en dalen wordt verzet. De ervaring dat we om kunnen gaan met dalen helpt ons nu.”

Net als op die momenten zet Jaap ook nu in op behoud van werkgelegenheid. Ook voor de mensen die gedetacheerd bij Archipunt werken. Hij beseft dat Archipunt zich in een luxepositie bevindt ten opzichte van veel andere branches. “Het werk waar wij ons mee bezig houden is nagenoeg stil gevallen, maar het blijft wél liggen. Straks is er zóveel werk dat we handen te kort komen om het allemaal gedaan te krijgen. Daarnaast begint het op plekken waar we de veiligheid kunnen garanderen her en der weer te lopen. Dat betekent dat we in deze periode niet alle omzet verliezen.”

Zijn grootste zorg is hoe hij straks het opgestapelde werk verzet krijgt. “Als we straks weer meer de ruimte krijgen om de deur uit te gaan, zal dat voor veel mensen een opluchting zijn. Eindelijk weer het huis uit, of op vakantie. Maar dat is ook de tijd waarin we er vol tegenaan moeten op kantoor. Het is van belang dat we samen ons best doen om daar balans in te krijgen.”

Nu de tijd om het kantoor te verbouwen

Nu het kantoor nagenoeg leeg is maakt hij van de nood een deugd door zijn verbouwplannen naar voren te halen. Er komen meer, kleinere kantoren. Wanneer er groen licht komt vanuit de overheid voor samenwerken op kantoor heeft dit wellicht een positieve invloed op het aantal mensen die daar tegelijkertijd kunnen zijn. Jaap merkt dat veel mensen het onderlinge contact beginnen te missen. Daarom is het belangrijk om, zodra het kan, zoveel mogelijk mensen weer op kantoor te kunnen laten werken.

Het klinkt misschien gek dat hij die investering nu doet, maar volgens Jaap is het juist nu belangrijk te investeren. Uiteindelijk wil hij met zijn bedrijf sterker uit deze periode komen dan hij erin ging, en dat wenst hij alle andere ondernemers ook toe.

Deel deze pagina