In gesprek met...

In de rol van docent

In gesprek met…..Ferdinand Musch, bouwkundige bij Archipunt.

Op woensdag 13 juni word ik om half 9 verwacht op basisschool de Linde in Nieuwe Pekela. Mijn collega Ferdinand treedt daar op als gastdocent voor groep 8. Hij vertelt me dat dit zijn 2e gastles is, maar zit er ontspannen bij. “Goede voorbereiding is het halve werk” zegt hij. Het onderwerp waar hij de kinderen over vertelt is namelijk niet mals. Het gaat over het ontstaan van gas in de bodem, de winning en de gevolgen daarvan voor onze regio. Met zelfgebouwde voorbeeld gebouwtjes op veren, proefjes en filmpjes heeft hij voldoende diversiteit om de kinderen geboeid te houden, denkt hij.

Het is zover, we kunnen de klas in. De kinderen zitten te schuiven op hun stoel en zien ons binnenkomen met houten huisjes en een bak met zand. Wat gaan we doen? Er ontstaat rumoer en ze gissen met elkaar naar de bedoeling van dit alles. Ferdinand is klaar met de voorbereidingen en steekt van wal. De geschiedenis van het Groninger Gas. Hij dropt een paar vragen in de klas en ik sta versteld van de antwoorden die hij krijgt. Stuk voor stuk weten de kinderen beter dan ik hoe gas is ontstaan en ze hangen aan zijn lippen.

Na een filmpje over hoe het gas gewonnen wordt is het pauze en ik vraag Ferdinand hoe hij vindt dat het gaat. “Mooi man, mooi werk dit”, krijg ik als antwoord. Het docentschap past hem als een jas. Hij vindt dat er voor Archipunt een taak is weggelegd om de kennis die wij in de jaren hebben opgebouwd, te delen. En waar kunnen we beter beginnen dan bij onze kinderen?

Na de pauze komt het effect van de gaswinning aan bod. Eerst legt hij uit wat een aardbeving is en welke twee soorten er zijn. Vervolgens gaat hij dieper in op de situatie in Groningen. En dan………is de bak met zand aan de beurt.

Hij heeft zand vermengd met water om verweking van de bodem te kunnen uitbeelden. In het zand drukt hij aan de ene kant een pingpongbal en aan de andere kant legt hij een deurstopper boven op het zand. De deurstopper is een denkbeeldig gebouw. Om trillingen te kunnen nabootsen gebruikt hij een schuurmachine die hij tegen de bak houdt. De kinderen zijn muisstil en kijken geboeid naar wat er gebeurt. De deurstopper zakt in het zand en het balletje komt naar boven! Hoe kan dat nou? Ferdinand legt uit dat dit veroorzaakt kan worden door een aardbeving. Iets met losse zandkorrels waar water tussen wordt vastgehouden dat door de beving wordt verstoord. Maar eigenlijk sprak de proef voor zich. De kinderen vinden het logisch en ze gaan weer zitten. Ik maak van dit moment gebruik om weer verder te gaan.

Marianne Jager, business developer bij Archipunt

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Deel deze pagina