Haal meer uit je data

Als middelgroot bedrijf werken we met veel losse softwarepakketten, bijvoorbeeld voor personeelszaken, de financiële administratie en ons projectmanagement. Daarmee zijn we flexibel en houden we de kosten laag.

Maar in ons groeiende bedrijf hebben we ook steeds vaker de behoefte om datasets uit onze verschillende pakketten te combineren. Dat geeft ons meer inzicht in onze processen. Om die combinatie te maken, ontwikkelen we zelf software. Zo halen we méér informatie en inzicht uit gegevens die we al verzamelen. Om je een idee te geven waar we het dan over hebben, beschrijven we hieronder drie voorbeelden van software die we zelf hebben (door)ontwikkeld.

Data-analyse met Qlik

We gebruiken het Business Intelligencepakket Qlik om onze teams meer inzicht te geven in onder andere de voortgang van projecten en werkzaamheden. Qlik wordt gebruikt als platform voor associatie en visualisatie van informatie.

Met behulp van Qlik maken we dashboards die onze mensen inzicht geven in organisatie-informatie. Die informatie helpt ons bij het nemen van besluiten. De dashboards worden op maat gemaakt voor de groepen mensen die er mee werken. Een team krijgt bijvoorbeeld informatie over de projecten waar ze aan werken, hoeveel uren ze beschikbaar hebben enzovoort. Onze directeur krijgt informatie geprojecteerd over de omzet, kosten, het percentage ziekteverzuim enzovoort, zodat hij in één oogopslag zicht heeft op hoe we als organisatie presteren.

Zo’n dashboard is niet statisch. Je kunt dieper de informatie induiken, of zelf informatie combineren. Daarvoor bouwen wij de koppeling tussen Qlik en de diverse datasystemen die wij gebruiken, zelf. Onze data-scientist Dorien en Cees, van onze partner Scenarius, hebben specifieke API’s ontwikkeld om onze verschillende databases te laten samenwerken.

Uiteindelijk gaat het erom dat iedere medewerker een dashboard tot zijn/haar beschikking heeft waar informatie op staat die voor hem/haar relevant is en het werk makkelijker maakt. Omdat er heel veel mogelijk is, is het boven tafel krijgen van de informatie die nuttig is, één van de meest intensieve onderdelen van de ontwikkeling. Dat vergt veel afstemming in de initiatiefase en we gaan er vanuit dat dit zo blijft tijdens het gebruik. De informatiebehoefte om tot onderbouwde besluiten te komen verandert met de ontwikkeling die je als bedrijf doormaakt.

Workflow optimalisatie met het Script voor zaken

In ons werk maken we veel rapportages. Daarbij is zorgvuldigheid van groot belang, maar flexibiliteit ook; verschillende opdrachtgevers hebben verschillende wensen. Door basishandelingen te automatiseren hebben onze medewerkers een systeem dat naadloos past bij hun eigen werkproces. En doordat we dit zelf ontwikkelen kunnen we eenvoudig aanpassingen doen, als een opdracht daar aanleiding toe geeft.

De automatisering doen we door middel van een script. De gebruiker vult een lijst met gegevens in over een dossier of project. Het script maakt met de verschillende webapplicaties contact via hun API. Daarna worden automatisch alle bijbehorende documenten aangemaakt en applicaties gevuld met de juiste basisgegevens. Zo worden bijvoorbeeld gegevens uit ons relatiebeheerpakket ingevuld en wordt de juiste procesvolgkaart aangemaakt.

De applicatie is nu nog platform-afhankelijk. Onze volgende stap is het ombouwen tot webapplicatie, zodat deze locatie- en computermerkonafhankelijk wordt.

Listman

Veel van onze bedrijfsapplicaties gebruiken deels dezelfde basisgegevens. Die houden we voor elke applicatie apart bij. Dat is foutgevoelig. Onze IT-specialist Doeke heeft een webapplicatie gemaakt om deze gegevens gemakkelijk te kunnen controleren.

Via het script dat hij daarvoor heeft geschreven kunnen we informatie uit verschillende databases met elkaar vergelijken. Per vergelijking worden twee databases opgeroepen zodat je eenvoudig kunt inzien waar gegevenssets van elkaar afwijken. Dit gebruiken we bijvoorbeeld voor personeelsgegevens, maar ook voor softwareregistraties. In de app zijn beveiligingsmaatregelen genomen die het gebruik reguleren omdat een deel van de gegevens privacygevoelig is. Zoals de persoonsgegevens.

Omdat niet elk verschil een fout is, is het vergelijken en aanpassen van de data handmatig werk. De beslissing om iets te wijzigen wordt op deze manier altijd door een medewerker genomen, niet door de software. Hiermee blijft de regie bij onszelf en dat is precies zoals we het graag willen!

Benieuwd naar meer? Mail ons dan!

Uitgelicht

  • App-ontwikkeling
  • Data-analyse
  • Procesoptimalisatie
  • Flexibiliteit
  • Programmeren, script schrijven
Bekijk alle cases